זעזוע ושאט נפש: בית הכנסת היהודי בארמניה הושחת

נתי קאליש No Comments on זעזוע ושאט נפש: בית הכנסת היהודי בארמניה הושחת

על רקע חיזוק היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן, המרכז היהודי ביריבאן שבארמניה הושחת הלילה. נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳ הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר: "הקהילה היהודית בארמניה אינה צד בסכסוך בקראבך. אני קורא לנשיא והאגן חאצ'טוריאן לגנות את המעשה הנתעב"

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אתמול בלילה (ד') הושחת בית הכנסת היחידי בירוואן – בירת ארמניה כתגובה להתחזקות היחסים ותמיכת ישראל באזרבג'אן. כזכור בימים אלו נגמר מאבק בן 30 שנה בקַרָבָּאך, חבל ארץ בהרי הקווקז אשר שייך לאזרבייג'ן אך אוכלס על ידי ארמנים בני הדת הנוצרית, שיצרו שם רפובליקה בלתי מוכרת. לאור התחזקות היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן, תומכי המשטר הבדלני הארמני קַרָבָּאך הציתו את בית הכנסת בירוואן.

במקביל להשחתה הארגון יצא בהצהרה: "היהודים הם אויבי האומה הארמנית, השותפים לפשעים הטורקים ומשטרו של אלייב העקוב מדם נגד הרפובליקה של ארמניה וארטסקך, שותפים לגירוש הכוחני של יותר מ-100 אלף אנשים מארצות האבות הארמניות. המדינה היהודית מספקת נשק למשטרו של אלייב הפושע, יהודי אמריקה ואירופה תומכים בו באופן פעיל. טורקיה, משטרו של אלייב והיהודים הם אויביהם המושבעים של המדינה הארמנית והעם הארמני".

בהצהרתם העבירו איום ישיר כלפי חיי הקהילות היהודיות: "אם רבנים יהודים בארה"ב ובאירופה ימשיכו לתמוך במשטרו של אלייב, נמשיך לשרוף את בתי הכנסת שלהם במדינות אחרות.  כל רב יהיה על הכוונת שלנו. אף יהודי ישראלי לא ירגיש בטוח להגיע למדינות אלו". 

נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳ הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי : "מקרה ההשחתה של המרכז היהודי בארמניה מדאיג. הקהילה היהודית בארמניה אינה צד בסכסוך בקראבך. אני קורא לנשיא והאגן חאצ'טוריאן לגנות את המעשה הנתעב. על הממשלה הארמנית לתגבר את האבטחה סביב הקהילה היהודית ולמצות את הדין עם האחראים למעשה אנטישמי זה. אני מחזק את ידיה של הקהילה היהודית בארמניה ומתפלל שהיא תמשיך לחגוג את חג הסוכות ותמשיך את פעילותה הענפה."

הרב זמיר איסייב רבה של הקהילה הספרדית גיאורגית באזרבייג׳ן אמר בתגובה: ״הזהרתי לפני שבועות אחדים כי שהייה בארמניה מסוכנת ליהודים. לא רק אני הזהרתי – גם משרד התפוצות בישראל פעמיים ציין במיוחד רק בחודש האחרון שיש סבירות לפעולת כנגד היהודים בגלל היחסים הקרובים עם אזרבייג'ן. החזרת קרבאך תחת שליטת אזרבייג'ן ופירוק רפובליקה בלתי מוכרת עם יחידות צבאיות אסורות לפי הסכמים הציתה אש השנאה כנגד היהודים בטענה מופרכת של האחראיות ישראלית לנעשה באזור.  צר לי שהדברים אכן מתממשים. אבל זה היה צפוי כי שיח שנאה תמיד הופך למעשים אלימים. חילול בית כנסת בכל מקום בעולם הוא פשע חמור ואין לקבל בשום פנים ואופן מעשה ברברי שכזה בלי תגובה הולמת. אסור להיכנע לאיומים ואנו דוחים בשאט נפש כל איום שכזה לפגוע בקדשי ישראל״.

צילומים: באדיבות הקהילה היהודית בירבאן

 



0 תגובות